lauantai 20. huhtikuuta 2013

Kasvismättöä

Värväydyin jokin aika sitten buzzadoriksi, eli tyypiksi joka testailee uusia tuotteita ja kertoo kokemuksistaan muille ihmisille. Pääsin mukaan kampanjaan, jossa sain testattavakseni Hälsans Kök -merkkisiä kasvisruokia. Hälsans Kök -tuoteperheen tuotteet löytyvät kaupan pakastealtaasta. Ensimmäiseksi päädyin tutustumaan Hälsans Kök kasvispyöryköihin ja soija-chorizoihin.


"Kokkailin" kasvissapuskaa viime torstaina. Lainausmerkit siksi, että viimetorstainen iltaruokamme ei pahemmin kokkaustaitoja vaatinut. Päädyin vain lämmittämään kasvispyöryköitä ja soija-chorizoja uunissa ristikkoperunoiden kanssa ja mättämään niitä lautaselle salaatinlopun ja kermaviilikastikkeen kanssa. Perus makkaraperuna-meininkiä siis. :D


Täytyy myöntää, että minua vähän jännitti tarjota ruoaksi jotakin täysin lihatonta. Tuo minun kanssa-asukkini nimittäin kommentoi kasvisruokia aina tyyliin "näytänkö minä muka kasvissyöjältä?" tai "olenko minä muka muuttunut vuoheksi?" Jännitys oli kuitenkin turhaa, sillä ihmettelimme molemmat, kuinka lihapullan kaltaisia kasvispyörykät olivatkaan. Mietimme, että jos joku tarjoaisi näitä palleroita meille ilman, että tietäisimme, mitä ne ovat, menisimme varmaan lankaan ja uskoisimme niitä lihapulliksi. Toki toooosi tarkasti makusteltuna eron huomaisi, mutta tuskinpa sitä tulisi niin analyyttisesti syötyä.

Minua kyllä alkoi mietityttää, että miksi kasvispyöryköistä edes on tehty niin lihapullien kaltaisia. Mikseivät ne voisi olla ihan omaa lajiaan, rehellisesti kasvispullia eikä lihapulliksi naamioituja kasviksia. Vaikka nämä Hälsans Kök -kasvispyörykät olivat ihan hyviä, valitsisin varmaankin ne sellaiset perinteiset porkkanaiset kasvispullat, jos niitä olisi tarjolla samalla aterialla. Ei siis huonoa tuomiota näille pullille, mutta en niin kovin rakastunutkaan tuotteeseen.

Myös soija-chorizojen maistaminen jännitti minua hiukan. Olen pari kertaa maistanut eri soijanakkeja/-makkaroita, enkä todellakaan ole ryhtynyt niiden suurimmaksi faniksi. Mielestäni niissä on kovin omituinen, ehkä vähän hapan maku, joka ei istu makumieltymyksiini. Siispä pelkäsin, että näissäkin makkaroissa on se sama kummallinen maku. Olin kuitenkin toiveikas ja ajattelin, että ehkä chorizojen mausteisuus peittäisi alleen soijanakkimaun.

Toiveikkuus kannatti! Hälsans kök -soija-chorizot eivät tuoneet suuhuni sitä hapanta makuelämystä, jonka olen aikaisempien soijanakkikokeilujeni aikana kokenut. Chorizot eivät myöskään olleet lian mausteisia, vaan niissä oli juuri sopivasti potkua. Näistä kahdesta tuotteesta lempparini oli siis tämä makkaran muodossa oleva kasvismättö. (: Tuoteperheessä on kuitenkin enemmänkin eri kasvisruokia, joten seuraavaksi täytyy kokeilla jotakin muuta. Sitä odotellessa, moikka!

Ei kommentteja: